lördag 28 augusti 2010

Katterna

I tisdags eftermiddag så kom de; katterna från Östgötakatterna. De kommer från en kattkoloni och har bara varit inne i sex månader av sina 1,5-åriga liv: De är inte helt tama än (det är mitt jobb att se till att de blir det ;). När de kom låg Nalla långt fram i sen bur och var rädd, medan Semlan låg långt bak i sin bur och var ännu räddare.

När vi öppnade burarna ställde vi dem med öppningarna mot sängen. Efter en stunds väntande såg vi hur Nalla smög ut och sen när vi var distraherade smög även Semlan ut och la sig till rätta i gömstället jag hade byggt åt dem tidigare under dagen: Jag hade ställt lådor under sängen så att de kunde få ett enskilt hörn där jag inte kunde se dem. Bättre än inget, tyckte katterna och har hållt sig där större delen av tiden sedan dess.

Jag har hållt mig undan från lägenheten så gått det går, främst genom att terrorisera Karin =P men har också varit iväg på stan och i Tornby.


Så då kommer den stora frågan: Har jag sett dem?

Svar: Ja, jag har sett Nalla, två gånger, faktiskt, om man inte räknar med de gånger jag har kikat in under sängen.

Första gången var tidigt en morgon (runt kl 5) då jag väcktes av att en papperspåse prasslade. Jag gick upp för att kolla så att det inte var en katt som fastnat, men ingen katt vid pappersförpackningsåtervinningspåsen. Sen fick jag för mig att titta bakom elpianot (påsen står precis brevid pianot) och där var en stackars skrämd kisse. Hon tyckte nog att hon hade hittat bästa smygvägen och undrade vem som var så korkad och ställt en kasse ivägen. Sen när jag upptäckt henne så kunde hon ju inte gå tillbaka till Semlan under sängen så jag gick in på toaletten och stängde om mig och sorterade tvätt och läste lite så hon kunde smyga tillbaka. Men innan dess så var jag ju tvungen att ta ett foto:

Nalla tycker att jag är jätteläskig, jag tycker att Nalla är jättesöt ^^

 Andra gången jag fick se henne hade jag varit inne på toaletten och hörde nåt som lät. Kanske hade hon tänkt att hoppa upp på fönsterbrädan? Då hamnade hon i alla fall på samma ställe som första gången, och den här gången var jag inte riktigt lika snäll, utan rörde mig ute i lägenheten, även om jag höll mig så långt borta som möjligt (vilket inte är så långt bort i en lägenhet på 28 kvm). Jag lyckades lura henne att titta på en vippa en liten stund, istället för att titta på mig.Detta var på kvällen, så jag gick och la mig rätt snart efter det och sen var det fritt fram för Nalla att smyga tillbaka till Semlan.

Nu är jag hemhemma över helgen och katterna har lägenheten för sig själva, så efter det tror jag ju att lägenheten inte kommer vara så läskig längre, utan det är mer jag. Skönt i alla fall att slippa försöka vara borta så mycket som möjligt. Jag fick rapport från min kattvakt att en av katterna hade varit på diskbänken när hon hade varit där, ett av de två ställena där jag inte tänker tillåta dem vara ^^' (det andra är matbordet). Men jag är väldigt glad att nån av dem (jag misstänker Nalla) har börjat utforska lägenheten på höjden också =)

1 kommentar: