torsdag 27 oktober 2011

Klappa med klicker

Semlan är, som ni säkert redan förstått, en mycket försiktig katt. Under de senaste månaderna har hon gjort stora framsteg, dock. Jag fick börja klappa henne med fjädervippan och nu tycker hon ibland till och med att det är så skönt att hon spinner. Jag kan hålla väldigt, väldigt långt in på vippan och hon bryr sig inte. Men så fort det är bara min hand som ska klappa så blir det läskigt. Så nu är nästa steg att få henne att inse att det även är trevligt att bli klappad av en hand.

Till min hjälp har jag en klicker: en liten dosa som ger ifrån sig ett klick när man trycker på den och det signalerar till katten att den gjort ett beteende som man vill se. Efter klicket ger man alltid en belöning (i Semlans fall en bit torkad fisk).

Jag tog och filmade klappträningen igår. Tyvärr visar videon hur kass min tajming är då jag väldigt många gånger klickar för sent :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar